E-shopům se v Česku daří a vyhlídky jsou více než dobré
Obchodování na internetu se v Česku daří. Oproti roku 2018 se letos očekává až 15 % meziroční nárůst. A podle odborníků to zde zdaleka nekončí. E-commerce má potenciál růst i nadále a obchodníci, kteří své služby cílí na internetové nákupčí, se mohou těšit na dobé tržby.
V loňském roce dosáhla e-commerce v Evropě obratu okolo 547 miliard EUR. Letos by to mělo být až o 13–15 % více. Na těchto číslech se však z celých 66 % procent podílí zákazníci ze západní Evropy, ze střední je to jen 6 %. Česká republika však patří mezi státy, které se v této oblasti dynamicky rozvíjí. Co do objemu tržeb je rozhodně stále kam růst.
Bodují hlavně české e-shopy
České internetové obchody mají žně. Češi si raději zboží pořídí na českých stránkách, kde je nebrzdí jazyková bariéra ani nutnost připlatit si za dopravu nebo si počkat déle na doručení zboží. Přeshraničně v EU nakoupilo loni jen 19 % spotřebitelů a ze třetích zemí mimo Evropu to bylo jen 10 %.
Je zřejmé, že nejsilnější skupinou spotřebitelů, kteří preferují nákup na internetu, je mladší generace do 35 let. Tento trend ale začíná postupně oslabovat, a i lidé nad 55 se začínají s výhodami e-commerce pomalu ale jistě seznamovat. Obchodníci tedy plánují do budoucna cílit na tuto silnou skupinu, která ještě nemá žádné oblíbené obchody, kam by se rádi vraceli. Cílem obchodníků bude oslovit především tuto generaci a nabídnout jim takové podmínky, aby i oni své nakupování z výrazné míry přesunuli na internet.
Nejen starší generace ocení především:
- Srozumitelné a jasné obchodní podmínky.
- Dopravu zdarma a rychle.
- Možnost prodloužené doby vrácení nebo záruky na zboží.
- Věrnostní programy.
To vše jsou oblasti, na kterých chtějí české e-shopy dále pracovat. A pokud se jim to podaří, lze očekávat, že se množství nákupů uskutečněných na internetu bude stále více zvětšovat.